Scrapbøgerne dokumenterer, hvordan Palle Nielsen lavede noter til samtidens politiske strømninger, til verdenskrige og til kunstens historie ved at komponere og sammenstille disse begivenheder i billedform. Scrapbøgerne er et visuelt værktøj af encyklopædisk format. Samtidig er de en fortælling om det søgende menneske i efterkrigsårene.
Scrapbøger
Scrapbøgerne dokumenterer, hvordan Palle Nielsen lavede noter til samtidens politiske strømninger, til verdenskrige og til kunstens historie ved at komponere og sammenstille disse begivenheder i billedform. Scrapbøgerne er et visuelt værktøj af encyklopædisk format. Samtidig er de en fortælling om det søgende menneske i efterkrigsårene.
Fakta
Omfang: Fire hæfter i A3-format, 172 sider i alt
Udklip (totalt): 458
Udklip af historiske fotos: 269
Udklip af kunstværker (malerier, grafik m.m.): 189
Kendte kilder: LIFE Magazine, Quick, Die aktuelle Illustrierte, The New Yorker, SAMVIRKE, Land og folk
Sandsynlige kilder: Aktuelt, Amnesty Nyt, Berlingske Aftenavis, Dagens Nyheder – Nationaltidende, Hovedbladet, Information, Krig og Fred – Nordisk Illustreret Tidende, LE FIGARO, Paletten, Paris Normandie, Politiken, Politisk Revy (Jf. Palle Nielsens efterladte papirer på Det Kongelige Bibliotek, København).
Dateringsforsøg
Vi ved ikke præcist, hvornår Palle Nielsen har sat de enkelte udklip ind i scrapbøgerne. Han har forklaret, at han påbegyndte arbejdet med udklip omkring 1958, hvor han modtog ”en gammel stabel ’Life’” [1]. Sammenholdt med at de tidligste af hans collagearbejder er fra 1957 [2], er det rimeligt at antage, at det var deromkring, han påbegyndte arbejdet med scrapbøgerne – dvs. i slutningen af 1950’erne. Vi har heller ingen beretninger om, at Nielsen endegyldigt skulle have forladt denne praksis. Selv da Tom Sjørup fotograferede Palle Nielsens atelier umiddelbart efter hans død (2000), hang der stadig udklip på væggene.
Virkelighed og fiktion
Nielsens fascination af massemedier (især film og fotos) har tydeligt påvirket hans billedverden, og der findes mange eksempler på, at massemedierne direkte påvirkede hans kunstneriske udtryk. Fx har Nielsen på et avisudklip om filmen 99 pct død (1974) skrevet: "Jeg så dette billede før stengravuren" [3].
Udklip har været en af flere måder, hvorpå Nielsen forankrede sine motiver i virkeligheden. Samtidig hentede han inspiration fra udklippene til at udvide sit fiktive billedunivers. Denne leg med virkeligheden giver Nielsen aktualitet både i sin egen samtid og nu. Nielsens billedverden har ofte karakter af drømmesyn, men er sammensat af elementer fra den virkelige verden. Resultatet opløser grænserne mellem det, vi tror, vi ved, og det, billederne kan fortælle os.
På forunderlig men også meget konkret vis bliver scrapbøgerne et bindeled til virkeligheden.
Noter
- Palle Nielsen: ”Fotografi og billede’” in: Louisiana, 1958, p. 28.
- Det drejer sig om Komposition over Jeremias klagesange, IV 19, 1957. Collage. 17,9 x 25,4 cm. Statens Museum for Kunst, København, KKS1964-47. Og Komposition over Jeremias klagesange, II 22, 1957. Collage. 17,2 x 25,2 cm. Statens Museum for Kunst, København, KKS1964-46.
- https://www.pallenielsensarkiv.dk/vaerk/SG-40148
Scrapbøgerne
Nedenfor findes scrapbøgerne i digitaliseret form. De er foreløbig beskyttet med brugernavn og adgangskode på grund af ophavsret. Skriv til post@fuglsangkunstmuseum.dk, hvis du er interesseret i at få mere at vide om materialet.