Skip to content
Grafikken

Om

Introduktion

Palle Nielsen (1920-2000) regnes for en af Danmarks vigtigste grafikere. I sine billeder beskrev han verden, som han så den. Han rettede særligt sin opmærksomhed på verdens konflikter og problemer og på de mørke sider af det moderne menneskes eksistentielle vilkår. Krige og andre voldelige konflikter skaber frygt og ødelægger byer, samtidig med at den teknologiske udvikling og menneskets udnyttelse af jordens ressourcer omdanner byer og landskaber til ubeboelige, forladte steder. Ensomhed og angst er, ligesom protesten imod krig og vold, gennemgående temaer i Nielsens skildringer af mennesket. 
 
I arkivet kan man følge, hvordan Palle Nielsen udviklede sig kunstnerisk og skabte en omfattende værkproduktion samt et omfangsrigt bagkatalog af eksperimenter og variationer. Materialet vidner om en kunstner, der til stadighed udviklede sin stil, samtidig med at han fortsatte med at være relevant. Relevansen er ikke blevet mindre i dag, hvor konflikter overalt i verden intensiveres. 

Arkivets historie 

Kronologisk oversigt: 
  • 1960 - Registreringen af Palle Nielsens grafiske værker påbegyndes.
  • 1963 - Kunstneren Richard Winther udgiver oversigt over grafikken i Hvedekorn nr. 5-6 1963.
  • 1973-77 - Medarbejder i Clausens Kunsthandel Bente H. Andersen fotograferer og opbygger en oversigt med illustrationer over grafikken.
  • 1978 - Kunsthandler Lis Clausen overtager registreringsarbejdet.
  • 1984 - Medarbejderne i Clausens Kunsthandel Mette Sterup-Hansen, Nunni Rømer og Bente H. Andersen fortsætter registreringen.
  • 2005-07 - Pensioneret skolelærer Jørgen Petersen overfører registreringen til en Access-database.
  • 2015-18 - Lis Clausen og museumsinspektør på Statens Museum for Kunst Birgitte Anderberg konverterer registranten til Excel-regneark.
  • 2021 - Lis Clausen og kunsthistoriker Thor Huus sætter et foreløbigt punktum for registreringsarbejdet.
  • 2022-24 - Med støtte fra Ny Carlsbergfondet samarbejder Thor Huus, Fuglsang Kunstmuseum og design- og produktionsselskabet Oncotype om digitaliseringen og publiceringen af Palle Nielsens Arkiv. 
Om registreringen:

Registreringen af Palle Nielsens omfattende grafiske produktion har stået på siden 1960’erne, og mange mennesker har lagt et stort antal timer i arbejdet med at sikre overblikket over hans livsværk. 
 
Palle Nielsen gav selv meget tidligt sine plader og stokke numre. På baggrund af disse udfærdigede kunstnerkollegaen Richard Winther en på daværende tidspunkt samlet oversigt, der blev publiceret i Hvedekorn nr. 5-6 fra 1963. Herefter fortsatte Viggo Clausen (stifter af Clausens Kunsthandel) og hans medhjælper, Inger Svendsen, med skriftlige registreringer i nogle år. På baggrund af Richard Winthers registrering og Palle Nielsens egne dateringer og nummereringer udarbejdede Clausens Kunsthandel en oversigt med små kontaktkopier i tre ringbind: højtryk, raderinger og stentryk. 
 
Palle Nielsen var løbende involveret i kommenteringsarbejdet, og Bente H. Andersen arbejdede fra ca. 1973-77 med affotograferingen og opbygningen af en illustreret oversigt over grafikken. Palle Nielsens personlige noter og Bente H. Andersens indsats med fotograferingen har været uvurderlige for arbejdet med registreringen efter Palle Nielsens død. I de tilfælde hvor andet ikke er anført, er tilstandsangivelser, dateringsbegrundelser m.m. udfærdiget i samarbejde med Palle Nielsen eller hans nærmeste.

I 1978 overtog Lis Clausen (Viggo Clausens datter) arbejdet med ajourføring af registreringen. Og fra 1984, hvor Lis Clausen overtog og drev kunsthandelen videre, blev registreringen foretaget med hjælp fra Mette Sterup-Hansen, Nunni Rømer og Bente H. Andersen. 2005-07 overførte pensioneret skolelærer Jørgen Petersen de mange års arbejde til en Access-database. Og da Lis Clausen omkring 2015 genoptog den elektroniske registrering og korrekturlæsning, blev Access-databasen, med museumsinspektør Birgitte Anderbergs mellemkomst, konverteret til et Excel-regneark i slutningen af 2018. På dette tidspunkt fandt registreringsdatabasen sin nuværende form, og den blev udvidet med rettelser og nye tilføjelser.

Palle Nielsen betegnede selv flere af sine tryk med påskriften ”Arkiv” som udtryk for, at han ville beholde værket. Dette har kunsthandelen respekteret og videreført ved at gemme alle eksisterende tryk i så mange tilstande som muligt. Tryk med vigtige informationer er ligeledes gemt i arkivet. 

I august 2021 påbegyndte Thor Huus den sidste del af registreringsarbejdet i samarbejde med Lis Clausen, og der blev sat et foreløbigt punktum for det omfattede arbejde med registreringen af Palle Nielsens grafiske produktion i efteråret 2021.

Fra 2022-24 samarbejdede Thor Huus, Fuglsang Kunstmuseum og Oncotype om digitaliseringen og lanceringen af Palle Nielsens Arkiv. Projektet var i denne periode finansieret af Ny Carlsbergfondet. 

Fuglsang Kunstmuseum har en lang tradition for at samle på og formidle grafik, fx af Palle Nielsen, som er righoldigt repræsenteret i museets samling. Gennem digitaliseringen af Palle Nielsens Arkiv har museet ønsket at bidrage til at sikre vigtig dansk kulturarv. Med arkivet gøres et stort materiale om en af Danmarks vigtigste grafikere tilgængeligt for alle til brug i forbindelse med bl.a. forskning og formidling.

Forkortelser og fremmedord

Med udgangspunkt i grafikkens påskrifter og bemærkninger er her samlet en liste med forklaring på anvendte forkortelser: 

[fo.:] Foroven
[fn.:] Forneden
[i c.] I cirkel
[tom c.] Tom cirkel
B.C. Brian Christensen (trykker, søn)
ET Eget tryk
Falseben Værktøj til falsning ifm. det grafiske arbejde
Frottage Teknik til fremstilling af gnidebilleder ved placering af papiret over et andet materiale
mf. Midt for
nth. Nederst til højre
Op. Opus
PN Palle Nielsen
S.C. Sigurd Christensen (trykker, far)
th. Til højre

Nummerering af tilstande

Palle Nielsen har ikke altid angivet et nummer og/eller årstal som del af sin påskrift på værket. Ved disse værker skal bemærkningerne læses som kvalificerede bud på et nummer og/eller årstal. Buddene udelukker hverken diskussioner om nummerering eller datering.
En bemærkning som ”3. tilstand i arkiv” refererer kun til den specifikke udvikling i de tilstande, som i dag befinder sig i arkivet, og anerkender dermed, at der måske findes tidligere eller senere tilstandstryk.

Dateringer

Dateringen af de grafiske værker er angivet på fire forskellige måder, som enten henviser til værkernes påskrift eller opbevaringshistorik: 
  • 1959 = værket er udført i det pågældende årstal.
  • 1961-62 = værket er enten bearbejdet over en længere periode, eller også har Palle Nielsen arbejdet med motivet ad flere omgange. Det er fx tilfældet med dateringen "1959-64". I dette tilfælde angiver det første årstal, hvornår det oprindelige værk blev udført (1959), og hvornår bearbejdningen er foretaget (1964).
  • 1961/62 = påskriften modsiger sig selv - fx i form af en præcis datoangivelse ét sted og en signatur med årstal et andet.
  • [1959] = værk, som intet årstal har, men som har været opbevaret sammen med værker lavet i den angivne tidsperiode.

Ophavsret

Generelt


Palle Nielsens Arkiv indeholder mere end 4000 kunstværker og over 25 skriftlige arbejder af Palle Nielsen.

Størstedelen af disse kunstværker og tekster er ejet af Palle Nielsens arvinger. Alle øvrige gengivne kunstværker eller skriftlige kilder i arkivet har andre ejere eller tilhører i nogle tilfælde Public Domain

Ønsker man at udgive, dele eller på anden måde offentliggøre de tekster og kunstværker i arkivet, som Palle Nielsen ikke har skabt, skal man indhente tilladelse hertil hos de respektive ejere af materialet.

Palle Nielsens arvinger, Fuglsang Kunstmuseum og Thor Huus har valgt at frigive fotografierne af Palle Nielsens kunstværker og tekster under nedenstående vilkår.

Creative Commons 

Du kan frit bruge (kopiere, dele og redistribuere) fotografierne i Palle Nielsens Arkiv af Palle Nielsens kunstværker samt hans tekster, hvis du følger Creative Commons’ copyright-licens, som materialet er omfattet af: 

Creative Commons
Kreditering-Ikke Kommerciel-Ingen Bearbejdelse 4.0 International
CC BY-NC-ND 4.0

Kreditering / ”BY”

Du skal kreditere kunstneren, arkivet og fotografen. Vi anbefaler, at du skriver følgende i forbindelse med gengivelse af kunstværker:
  • Kunstner, Titel, Datering, Palle Nielsens Arkiv (med link til arkivet), Registreringsnummer (med link til arkivet), Fotograf 
F.eks.: 

Og ifm. artikler eller skriftlige arbejder bør du gøre sådan:
  • Forfatter: Titel (med link til arkivet), Arkivet (med link til arkivet), Datering. 
F.eks.:

Ikke Kommerciel / ”NC”


Du må ikke anvende materialet i kommercielle sammenhænge.


Ingen Bearbejdelse / ”ND”


Hvis du bearbejder, omformer eller tilføjer elementer til materialet, må du ikke udgive, distribuere eller på anden måde offentliggøre det bearbejdede materiale uden forudgående tilladelse fra Palle Nielsens arvinger: nielsen.nielsen1920@gmail.com

I øvrigt


Ønsker man at bruge materialet i arkivet, som er skabt af Palle Nielsen, på en måde, som Creative Commons’ copyright-licens (CC BY-NC-ND 4.0) ikke beskriver eller tillader, skal man søge om tilladelse hertil hos Palle Nielsens arvinger/VISDA.

Ifm. udarbejdelsen af Palle Nielsens Arkiv er der, hvor det har været muligt, indhentet tilladelser til publicering og reproduktion på hjemmesiden af tekster, kunstværker og fotografier, som ikke er en del af arkivet eller ikke er skabt af Palle Nielsen selv. Skulle man have ophavsretsmæssige indvendinger mod det publicerede, skal man henvende sig til Fuglsang Kunstmuseum: 

Fuglsang Kunstmuseum / Palle Nielsens Arkiv
Nystedvej 71
4891 Toreby L.
Telefon: 54 78 14 14
post@fuglsangkunstmuseum.dk 

Særlig tak


Kun ved hjælp af mange forskellige menneskers bidrag har det været muligt at realisere Palle Nielsens Arkiv. Følgende personer skal derfor have en særlig tak:
 
Lis Clausen
Anne Marie Nielsen og Ole Thøger Nielsen
Ole Akhøj
Chili Margrethe Turèll
Morten Sarvig
Marta Runeberg
Tobias Winther
Mikael Wivel
Poul Erik Tøjner
Matthias Wivel
Suzanne Ludvigsen
Lisbeth Bonde
Mattias Bodlund og Oncotype 

Palle Nielsen i sit arbejdsværelse, 1958 (beskåret). Privatfoto.Værket er frigivet under Creative Commons’ copyright-licens BY-NC-ND 4.0.
Palle Nielsen i sit arbejdsværelse, 1958 (beskåret). Privatfoto.
Værket er frigivet under Creative Commons’ copyright-licens BY-NC-ND 4.0.

Kontakt


Palle Nielsens Arkiv / Fuglsang Kunstmuseum
Nystedvej 71
4891 Toreby L.
Telefon: 54 78 14 14
post@fuglsangkunstmuseum.dk