Skip to content
Grafikken

Omkring Nekropolis

Dette er en genudgivelse af udstillingsteksten: Palle Nielsen: ‘Omkring Nekropolis’, Kunstforeningen Gl. Strand, 1977.
Se den oprindelige artikel i denne scanning.



[...]

OMKRING NEKROPOLIS

Billederne på disse vægge er ikke studier, i direkte forstand, til serien Nekropolis, men billeder omkring Nekropolis, som er eet led i den lange billedrække Den fortryllede by.

Afsnit og perioder har udskilt mange undertitler, Den sovende by, Nattebyen, Park landet, Pandæmonium, Banco di Santo Spirito, Den forladte by og Nekropolis. Hovedtemaet er det samme. Alle billederne er bybilleder, men temperaturen skifter fra Parklandets anelsesfulde dvælen til Pandæmoniums voldsomheder. Ligeledes er der et spring fra spontanitetens fortryllede mylder i Den fortryllede by til det absolutte øde i Den forladte by.

Nekropolis, 52 pensel tegninger der udkom på Hans Reitzels forlag i 1970, er, eller blev til, en billedrække om de dødes by, forfaldets verden, de indre skred, det frygtelige udflod, brandene, røgen, soden. 

Men ikke flere ord om det, jeg citerer forordet: I stregernes, i penslens verden. I smertens skove, i pragten, sorgen og spotten. Hvad er det — det er det. Det er netop det der ses, Nekropolis.

Bevidst styrer jeg ikke indhold og budskab i disse billeder, men lader dem selv bestemme.

Nok er de prægede af erindringer fra eksisterende byer, mere eller mindre glemte.

Når det mest glemte bryder frem kan det være til stor overraskelse for mig selv. I disse, tilsyneladende, af sig selv fremstående steder kan jeg gå på opdagelse.

De fremtræder som en ny virkelighed, nyt motiv, som jeg kan vandre ind i, så konkret oplevelig at det afgiver materiale til nye billeder.

Der findes næsten ingen egentlige skitser til disse billeder, da de er opstået i et drag, direkte på papiret eller i det grafiske materiale.

Udtryksmidlerne må være dem der rummer mulighed for det lethåndtérlige og hurtige. Pen, pensel, radeernål på præpareret plade eller sten og det litografiske kridt på sten.

Jernets gang i træ eller linoleum kræver, i mit tilfælde, planlægning og disposition, mange skitser, arbejdstegninger og kartoner. Her er alt behersket af vurdering og bevidst arbejde.

Disse billeder forsøger at grafik-gøre et bestemt udsagn der ikke kan realiseres direkte i materialet fordi der eksisterer et bestemt indhold og en bestemt hensigt i forvejen — det er noget ganske bestemt jeg prøver at synliggøre.

Det genstridige materiale, modstanden og det endegyldige ved det skårne kræver disse møjsommeligt opbyggede billeder hvor jeg tilstræber en fast stempelform.

Dog på det sidste ser det ud til at der viser sig en mulighed for et alment fortællende udtryk, i det store og hele direkte på papiret, med planlagt indhold. 

Disse billeder, hovedsagelig penselstegninger, samler sig under fællestitlen, Serien uden navn eller katalog.

Det handler om mennesker i forførelsens og angstens verden.


                                                       Palle Nielsen
                                                       2.9.1977.

 
Palle Nielsen: "Nekropolis" (op. 98), radering, 1968.
Palle Nielsen: "Nekropolis" (op. 98), radering, 1968.