Dette er en digital udgave af nogle af Palle Nielsens håndskrevne noter. Originalerne findes ikke længere, og disse fotokopier tilhører kunsthistoriker Mikael Wivel. Se noterne i denne scanning.
[???]
- lade øjet ragere på de sensationer, det møder, jævnfør Klee’s ord: ”Øjet undersøger som et græssende dyr, ikke blot fladen fra oven og nedad, men også fra venstre til højre og i enhver retning, hvortil der gives anledning. Øjet skrider græssende fra de værdier, som tiltrækker det, til de værdier, der senere tiltrækker det, [overstregning], når de første værdier allerede er afgræssede.”
Tænk hvis det var muligt at styre noget ved disse processer, måske lede beskuerens opmærksomhed?
Notat til Kleecitatet.
· I ”Information” (d. 3/1/97) stod er at læse om en amerikansk filmforsker [overstregning] der netop har udgivet bogen ”Threshold of the visible world.” Omtalen fortsætter: ”Hun forsker i konstitueringen af et særligt blik, der dominerer vores måde at opfatte de visuelle meddelelser på.”
Se at finde de russiske videnskabsmænds undersøgelser om den måde øjnene ser og bevæger sig på.
Eisenstein er også inde på det.
Notat
Det der ikke er ord for, er det det nye: tilfældighedernes højere orden den mere direkte forbindelse og enhed med altet, med alt. En given afkald på enhver styring, som er en slags anma[s]selse måske det direkte.
80erne eller 70erne
* Fluxus 50erne
Man forandre ikke ”borgersindene” ved at ved alle kommercie[l]le og reklame tekniske midler at spænde forventningerne og så lade en vind gå. Den er selvfølgelig smuk den er natur.
Paul Klee (1879-1940) i 1911 fotograferet af Alexander Eliasberg. Public domain.