Skip to content
Grafikken

Dürer og Goya (noter)

Dette er en digital udgave af nogle af Palle Nielsens håndskrevne noter. Originalerne findes ikke længere, og disse fotokopier tilhører kunsthistoriker Mikael Wivel.
Se noterne i denne scanning.


[stjerne] Notat 80erne
Det gode ved Dürer er at han aldrig Besjæler tingene – de forbliver høvl, lampe, sav, søm, sov. De kan indgå i en sjælelig, symbolsk sammenhæng, men altid uafvidende – de er først og fremmest høvl, lampe, osv. Derved undgås enhver sentimentalitet. Tænk hvad ”Melankolien” kunne være blevet til i mindre kyndige hænder.
 
 
GOYA 
Om Goya – OPERATIV ÆSTETIK
 
·      Hvis man har set det én gang er man rystet for resten af livet (virkelighedsrædslens forfærdelige kvalme). Ser man det flere gange, mange gange, kan man vende sig til det. Er det een af grundene til, at den der virkelig [har] levet med rædslerne, ikke kan give udtryk for dem mens folk der, af heldigere omstændigheder, har kunnet holde indbildningskraften intakt, ofte er i stand til at give udtryk for rædslerne.
·      Goyas sensuelle glæde ved menneskekroppen, det helt erotiske forhold til kvindekroppen, midt i rædslerne Det er det problematiske ved kunst – en konsekvent moralsk holdning udelukker al kunst (Nietzsche og Rilke) (er den kristen



Albrecht Dürer: "Melancolia I", kobberstik, 255 mm x 237 mm, 1514. Statens Museum for Kunst, København (KKSgb4589). Public domain.
Albrecht Dürer: "Melancolia I", kobberstik, 255 mm x 237 mm, 1514. Statens Museum for Kunst, København (KKSgb4589). Public domain.