[1] Denne bog om træerne i Palle Nielsens kunst angår udelukkende værker, hvori der findes skildringer af træer, og er endnu kun en tilnærmelse til et stort emne, som ikke tidligere har været meget omtalt. For mere udtømmende litteratur om grafikeren Palle Nielsen (1920-2000) henvises (ud over hans egne mange bogudgivelser) blandt utallige fremragende publikationer til følgende bøger:
Kristian Romare: Den fortryllede by. En bog om Palle Nielsen. København 1990.
Mikael Wivel (red.): Palle Nielsen in memoriam. Sophienholm 2002.
Jørgen Gammelgaard: Palle Nielsen. Temaer i hans værk. København 2006.
Jytte Rex: Palle Nielsen Timebog/Hourbook. København 2008.
[2] Lis Clausen er siden 1984 indehaver af Clausens Kunsthandel, som hun overtog efter sin far Viggo Clausen.
[3] Ole Sarvigs digt Træerne i alleen udkom første gang i 1944 i digtsamlingen Jeghuset. Genoptrykt i Hvedekorn nr. 5-6, oktober-december 1963, s. 164.
[4] Den svenske kunsthistoriker Kristian Romare sendte under arbejdet med sin omfattende biografi om Palle Nielsen (udgivet 1990) et skema med alle tænkelige spørgsmål til kunstneren til nærmere besvarelse. Heri for tæller Palle Nielsen om sit lange og problematiske forhold til Ole Sarvig, at dennes første digtsamlinger Grønne Digte (1943), Jeghuset (1944) og prosadigtet Mangfoldighed (1945) havde haft betydning for ham. Det samme gjaldt til dels essay-samlingerne Krisens Billedbog (1950) og Stedet, som ikke er. Om Tiden og Kunsten og det Fantastiske (1966). Førstnævnte bog handler om modernismen i kunsten, og sidstnævnte om samme emne 16 år senere, skrevet under indtryk at den kolde krig og den omsiggribende angst for atomkrig og total udslettelse af menneskelig eksistens. Palle Nielsens motivverden - og ikke mindst hans brug af træer som billedingredienser - har mange paralleller til Sarvigs digterunivers. I 1950'erne og 60'erne arbejdede grafikeren og digteren sammen om adskillige bogprojekter, men herefter synes forbindelsen mellem de to kunstnere at være så godt som ophørt. Ole Sarvig var et udpræget magtmenneske hans andre egenskaber ufortalt, skrev Palle Nielsen bl.a. til Romare, derfor prøvede han at køre mig - men lykkeligvis har jeg en evne til at lade den slags prelle af- og følge min egen vej.
[5] Bemærkning til tegningen af billedkunstneren Sys Hindsbo, tidligere elev af Palle Nielsen.
[6] Palle Nielsens arkiv. Fotokopi af Grundtemaerne findes i Clausens Kunsthandel.
[7] Ole Sarvigs tekst til Max Ernst: Ubevidstheden om land skabet blir fuldstændig fra collageromanen La Femme 100 têtes, udgivet 1929, lyder i sin helhed: »Problemet, parklandet et sted i tyverne, da denne del af processen er be gyndt i den litterære linie. Dagen og klokkeslættet er vidner. Husene ligger gemt bag villabyens træer. Og eksperimentets radiocirkel forstyrrer sindene. Her er kvinden, kommet ud af kulturen. Men nu er hendes bevidsthed forskudt: hendes venstre øje er paa højde med hendes mund. Noget er hændt - i en almindelig graa dag som den bagved træerne. Kasser, smaa skure, den videnskabelige trefod og tilskoddede huse, de er gaader for sjælen.
Og i ledningscirklen, der løber pladsen rundt, og hvis bestemmelse forsvinder i det tilskoddede hus, hænger antiharpen, en skralde, med indcirklede og fangne fugle og fisk. Rundt forsøgets kreds gaar smaa skikkelser med sirlige skridt, som om de maaler noget ud. De vil ved lejlighed passere den tomme tribune, hvor ingen venter dem. Men rytteren derovre er fjern nu og vil være uforstaaelig, naar han møder dem, og støvet drysser ind over græscirklen, efter at han har passeret«.
[8] Palle Nielsen skriver: Påslag (det kaldes vist også Chinois fixée.): Man lægger et stykke tyndt japanpapir, i billedfladens format på den tørrede og trykklare sten. Derefter kommes tyndt lag kunstharpixlim på et almindelig tykt kobbertrykpapir, lægger det på stenen og kører den gennem pressen. Japanpapiret vil da være klæbet fast til kobbertryk papiret.
[9] Ifølge grafikeren Eli Ponsaing er teknikkens korrekte navn Chine-colle. Ponsaing var assistent hos Palle Nielsen, mens denne i årene 1967-73 var professor på Kunstakademiet i København.
[10] Filmen Palle Nielsen. Mig skal intet fattes. Instruktion Jytte Rex. 2002.
[11] Raderingen eksisterer som anden tilstand i en let ændret udgave. Her er indtegnet et større træ med en fyldigere krone i baggrunden t.v.
[12] Sys Hindsbos kommentar.
[13] Palle Nielsen: Begyndelse og efterskrift. Hans Reitzels Forlag A/S, København 1978, s. 23-25.
[14] Herkules Pietersz Seghers, hollandsk maler og raderer, ca. 1589/90-1635/39.
[15] Palle Nielsen: Narcissus. Hans Reitzels Forlag A/S, København 1989.
[16] Jvf. Narcissus, forordet.
[17] Capriccio er et maleri, et stik eller en tegning betegnende et produkt af fantasien. Navnet henviser til ordene capriola; en hest, der springer op i luften på stedet og svæver, og caper, der betyder gedebuk; bukkespring. Tak til Erik Fischer.
Canaletto (egl. Giovanni Antonio Canal) (1697-1768), italiensk maler.
Jacopo Sansovino (1486-1570), italiensk billedhugger og arkitekt.
[18] Grundtemaerne og Palle Nielsen: Figur og Rum. Grafik og Tegning. Ny Carlsberg Glyptotek 1984, s. 25-26.
[19] Seriens 30 tegninger tilhører Vejle Kunstmuseum. Udgivet af Palle Nielsen som bog på Brøndums forlag, København 2000.
[20] Palle Nielsen: Sort lys og hvidt mørke. Kunstforeningen 1990, s. 40-51
[21] Palle Nielsen: Sort lys og hvidt mørke. Heri: »En dør der lukkede sig op«. Kunstforeningen. København 1990, s. 10.